Publiksnittet i Sveriges två största idrottsligor har haft en positiv utveckling vad gäller publiksnitt och intresse. Men vilken svensk idrottsliga har flest oddsmarknader och därmed bäst förutsättningar för betting av Allsvenskan och SHL? Det ska vi titta närmare på i denna artikel.
Allsvenskan har flest marknader
Allsvenskan i fotboll är den idrottsliga som lockar mest publik i Sverige. Enligt SEF såg fler än 3 miljoner svensk fotboll på plats (Allsvenskan och Superettan) och publiksnittet låg på över 10 000 per match i Allsvenskan. Detta var första gången sedan Allsvenskan fick 16 lag.
AIK hade högst snitt med 25 739 åskådare i snitt medan Malmö och Hammarby nådde över 20 000 per match i snitt. Det stora intresset har också speglat av sig hos spelbolagen. Allsvenskan erbjuder en mängd olika marknader både innan och under seriens gång:
- Matchvinnare (1X2): Detta är den mest grundläggande marknaden där man satsar på om hemmalaget (1) eller bortalaget (2) vinner, eller om matchen slutar oavgjort (X).
- Över/Under antal mål: Spelare satsar på om det totala antalet mål i en match kommer att vara över eller under en viss siffra. Exempel kan vara 2.5 mål.
- Båda lagen gör mål: Odds på om båda lagen kommer att göra mål under matchen.
- Handicap-betting: Detta innebär att ett lag ges en virtuell fördel eller nackdel.
- Hörnor: Betting på antalet hörnor i matchen. Antingen antal per lag eller över/under en viss siffra.
- Spelare att göra mål: Bet på om en specifik spelare gör mål i matchen. Det kan också finnas specifika marknader för första eller sista målet.
- Halvtid/fulltid: Du satsar på resultatet vid både halvtid och vid matchens slut.
- Exakt resultat: En mer specifik typ av gods där spelaren gissar det exakta slutresultatet av matchen.
- Antal gula/röda kort: Odds på det totala antalet gula eller röda kort som delas ut under matchen.
Intresset för SHL ökar också
Det är inte bara svensk fotboll som får större intresse vad gäller besökande åskådare. Enligt statistik för SHL har säsongen 2023/24 hittills bjudit på ett högre snitt än förra säsongen. Av de 13 lagen har alla klubbar utom tre ett högre publiksnitt denna säsong än förra.
Frölunda är det enda laget med ett snitt över 10 000 åskådare. Därefter är det ett ganska stort hack ned till Färjestad på 7316 åskådare. HV71, Leksand, Linköping, Luleå och Malmö har alla ett snitt över 6000 åskådare per match.
Intresset märks också hos svenska spelbolag som erbjuder odds på svensk sport. De har ett rikt antal marknader:
- Moneyline: Betting på matchvinnare men där resultatet räknas med eventuell förlängning och straffar.
- Periodbetting: Odds på resultatet av en specifik period i matchen.
- Antal utvisningsminuter: Över/under hur många utvisningsminuter det blir i matchen.
- Powerplay/Boxplay: Odds som är relaterade till lagens prestationer under powerplay eller boxplay.
- Antal mål: Över/under antal mål i matchen.
- Rätt resultat: Spela på det specifika resultatet i matchen.
- Matchvinnare (1X2): Liknande Money Line men resultatet räknas under ordinarie tid istället för efter förlängning och straffar.